dinsdag 1 september 2015

FOOD: Pittig varkenshaasje met spek en tuinkruiden

Il mio Amore had het in zijn knappe hoofd gehaald dat hij in de Alpen wat bergpassen wilde doen met zijn nieuwste gemotoriseerde aanwinst: een very tough looking moto. Ik ben meer een water-mens dan eentje van de bergen en ik sta duuuuzend doodsangsten uit op iets dat vroemt. Kwam daar ook nog bij dat ik in augustus erg gewild was op mijn werk. 

Alzo vertrok de man des huizes dus in zijn uppie richting Italiaanse Alpen. Maar niet voordat zijn maag en smaakpapillen nog eens lekker werden verwend door de vrouw des huizes. Dat van die liefde en de maag ...


NODIG:
(voor 3 à 4 personen) 

1 varkenshaasje
2 el mosterd
een flinke hand vol (verse) tijm
2 takjes rozemarijn
10 sneetjes (ontbijt)spek
Peper & zout uit de molen


DOEN:

Kruid het varkenshaasje met peper en zout. Besmeer het royaal met de mosterd.

Verdeel de tuinkruiden over de bovenkant van het varkenshaasje.

Leg de plakjes spek naast elkaar op een snijplank. Leg het varkenshaasje in het midden erop en wikkel de plakjes spek strak rond het vlees.

Smelt een klontje boter en wat olijfolie in een diepe, ruime pan. Bak het varkenshaasje ongeveer 5 à 6 minuten aan elke kant knapperig bruin en gaar (met het deksel op de pan). 

Laat het vlees voor het versnijden even rusten. 


LEKKER MET:
Rozemarijnaardappeltjes uit de oven
Geroerbakte spinazie
 
 

2 opmerkingen:

  1. Hey Ruth, ziet er zalig lekker uit. Maar hoe lang laat je dat garen na het afbakken?
    groeten, Sophie

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Het garen gebeurt ook meteen in de pan, tijdens de 5 à 6 minuten dat je het aan elke kant bakt. Ik heb het wel even laten rusten: uit de pan gehaald, in alu-folie gewikkeld en enkele minuutjes op "zijn effen" laten komen. Perfect zo!

      Verwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...