maandag 21 september 2015

FOOD: 2e ge-wel-di-ge plattekaastaart

Ik zweer bij de plattekaastaart van mijn mooie mams: fris, een klein zuurtje, beetje zoet, niet te zwaar. Wie oh wie had het ooit kunnen vermoeden, maar er is een concufriend (wat een idioot woord). Heel fijne vriendin miss L. serveerde ze op een van die laatste mooie zomeravonden en bij de eerste hap steeg ik op naar de zevende hemel. 

Dit. moest. ik. ook. zelf. maken. Fris, een klein zuurtje, beetje zoet, beetje kokos (!), helemaal niet zwaar. Kwam dat lekker perfect uit dat die mooie mams van me naar Leuven afzakte voor iets wat een erg gezellig dinertje zou worden. Want wie oh wie is er beter geschikt als eerste proever dan zij? 



Daar liep het echter even niet zo zoals gepland. Heb ik nu toch altijd voor met desserts. Toen mijn nonkel uit Australië enthousiast en vol zoete goesting zijn vorkje in de cheesecake stak, vroeg hij verbaasd: "is het de bedoeling dat dit bevroren is?!".

Wegens stress en vermoedelijk tijdgebrek had ik mijn kommetjes snel even in de diepvriezer gezet met het idee ze er na een uurtje uit te halen: dat werkt meestal perfect tijdens de kookworkshops die ik coach. Echter, ik ging maar door en door en dat uurtje werd wat langer dan het gangbare uur ... In de koelkast raakten ze niet meer ontdooid. 

Wel, ik presenteer u allen hier dan met trots een ge-wel-di-ge freezecake: fris, een klein zuurtje, een beetje zoet, een beetje kokos (8), helemaal niet zwaar. 


NODIG

150 gram kokoszandkoekjes (Colruyt)
50 gram havermoutvlokken
50 gram kokosvet
1 brikje volle room
1 zakje vanillesuiker
500 gram volle plattekaas
10 gelatineblaadjes, geweekt in water
Een scheut (kokos)melk

Evt. blauwe bessen, frambozen, munt ... ter afwerking
 

DOEN

Verkruimel de kokoszandkoekjes in de blender. Voeg de havermoutvlokken en het kokosvet toe en meng tot een massa. 
Stort deze mengeling uit in een ingevette springvorm en druk goed aan, bijvoorbeeld met de achterkant van een lepel. Zet even koud weg (in de koelkast, will do). 

Klop de room op met de vanillesuiker. Zoet in een andere kom de plattekaas met een vleugje stevia. 

Los de geweekte gelatineblaadjes op in een ferme scheut (kokos)melk die je verhit. Voeg dit toe aan het plattekaasmengsel. Spatel er vervolgens rustig de opgeklopte room door. Nu kan je dit mengsel uitstorten op de gekoelde koekjesbodem. 

Laat het geheel opstijven in de KOELKAST.

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...