vrijdag 19 september 2014

HAPPY: The Royal Yoghurt Detox-Treatment

Nauwelijks vitaliteit, geen spoor van veerkracht, een kwetterend hoofd: zoiets vraagt om de grote middelen der zelfzorg. Verzwelgen in prosecco lijkt mij meestal een prima vorm van zelfzorg, al komt the day after dikwijls het besef dat ik een verkeerde inschatting heb gemaakt. Tijd om andere registers open te trekken. 




Het register van de Royal Yoghurt Detox-Treatment

Dit eeuwenoude ontgiftende yoghurtbad intrigeerde me al vanaf de 1e keer dat ik het tegenkwam in het geweldige BOOST, het boek van yoga teacher en inspiratiebron Goedele Leyssen. Een detox door lauw water met citroen te drinken, rode biet op het menu te zetten en een avondje sauna is zò alledaags. Cleopatra-gewijs in een of ander melkachtig bad weken, lijkt mij fascinerender.  

Een dergelijk yoghurtbad vergt iets meer, dan het leegsippen van een fles prosecco. Jezelf een uur lang - ja, een uur; en er zal wel een reden voor zijn - insmeren met 4 à 5 liter volle yoghurt is de eerste 10 minuten een verfrissende zaligheid, maar vervolgens een saaie, zurig ruikende bedoening. Het laatste kwartier is het opnieuw verkwikkende, zachte en  zalige zelfzorg. Een uur in een leeg bad zitten, met koude yoghurt op je lijf en niets anders te doen dan blijven smeren ... niet evident.

Maar het loont. 

Ik was bijvoorbeeld behoorlijk trots op mezelf dat ik erin slaagde enkele minuten mijn aandacht en focus te houden op smeren en masseren. Bye, bye kwetterend hoofd. Verder genoot ik zelden zo van het stijgende warme water (met yoghurt) in de badkuip. Me 30 minuten omhuld te voelen door dit witte, warme mengsel en gewoon "te zijn", stelde me heerlijk gerust. 




In de slotfase dien je jezelf grondig - you don't want a fungal infection darling - af te spoelen met koud water om je erna ferm af te drogen. Klinkt als ware horror na zo'n heet bad, maar ik zweer het je: wàt een zàligheid, dit had ik een kwartier kunnen doen. 

Voor die zotten die na een sessie sauna staan te popelen om de emmer ijskoud water over hun hoofd heen te krijgen, is dit een ingetrapte deur. Ik loop echter gewoonlijk in een straal van 5 meter om die emmer heen. Vergeef me dan ook dat ik het lijfelijk genot van koud na heel warm nu pas ontdek.  

The hours after: opgekuist, vernieuwd en gelukkig. Ik voel me alsof ik een fikse boswandeling in de gietende regen heb gemaakt en daarna 4 uren in de sauna heb gezweet. Lekker loom, bevredigd, warm en verschoond. The day after: een mooie glow is de mijne, futloosheid koos het hazenpad, moed en een zekere energie namen zijn plaats in en warmte stroomt nog altijd door mijn lijf.

*

BOOST, Het Handboek voor Lichaam & Geest
Goedele Leyssen
Uitg. Manteau
€ 22,50

      

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...