maandag 22 september 2014

HAPPY: 9 vragen aan ravissante energiebom Inge van La Coquerie

Veel vrouwen, al eens een man, maar vooral bij elk van hen een sterk charisma, een berg ideeën, een nauwelijks te stoppen enthousiasme, veel karakter en een mooie, bewonderenswaardige blik op de wereld. 't Zit allemaal in de mensen die in deze reeks aan de beurt komen. Sterker, het is de reden dat ze hier hun inspirerende zeg doen.

Inge is de helft van het geweldig toffe, ondernemende koppel achter La Coquerie, aka "de kookboot". Ze is een genot om naar te luisteren: je voelt dat ze bruist en haar vertellen gaat dikwijls snel en vrolijk. This beautiful lady is intelligent, ontzettend grappig, heeft een warme persoonlijkheid en open blik. Wat zij doet, hoe ze haar drive behoudt, waar ze al haar ideeën haalt en wat ze koestert in het leven ... ze vertelt het jou allemaal hier!

Photo by Mercadero

Wat doe je? 

"I'm trying to empower people through food and social contact: organize culinary teambuildings. Daarvoor ga ik op zoek naar smaakcombo's en ontwikkel ik recepten waar mensen vrolijk van worden en die commentaren ontlokken in de stijl van "hey, da's leuk", "dit kende ik nog niet", "wat een smaakbommeke" en "seg, da's tof om te maken!"." 

"Ik geef graag kennis door en hou ervan om de crew en onze klanten te inspireren en motiveren. Eigenlijk kleeft de sticker "Motivating Inspirer" op mijn hoofd :-). Wanneer ik niet bezig ben met al het voorgaande, dan zoek ik naar een nieuwe, àndere fijne uitdaging."


Hoe ben je met La Coquerie gestart?

"Een lange wereldreis met mijn lief (man Jurgen) ligt aan de basis van het idee "let's buy a boat and do stuff with food and people". Ik wilde eigenlijk absoluut verder reizen, maar de centen waren op. Jurgen daarentegen had zin om zich op een nieuwe job te storten. Onze verlangens stonden haaks op elkaar. Ik bleef een beetje beteuterd achter en zocht dan maar een (reis)avontuur in eigen land, uiteraard met Jurgens ruggensteun. Zonder had het nooit gelukt."

"Ons nieuwe avontuur kon wel mijn eeuwige hunker naar nieuw en onbekend terrein - hoe koop en verbouw je een vrachtschip? - combineren met de drang naar great, simple & honest food design en  de behoefte om mensen een goed en happy moment te bezorgen. Ook op mijn voorhoofd: I love to please and take care of people."




Wat werkt er om je creativiteit aan te boren?

"Airports! vroeger reed ik op zondag zelfs tot Zaventem om er de weekendkrant te kopen. Ik snuif er zo graag de sfeer en de energie van de vertrekhal op. Jammer dat de short term parking nu wel erg duur is geworden."

"Energie en creativiteit krijg ik ook door me enkel nog te omringen met mensen die energie geven en uitstralen. Van een vroegere, cholerieke, Franse baas met veel charisma leerde ik dat je met zeuren nergens komt, wel met constructief denken: "ne venez surtout pas pleurer dans mon bureau! Apportez-moi des solutions!" zei die altijd. Jurgen tekende op ons krijtbord in de keuken in de lijn daarvan een grappig verkeersbord over zagen."

"Verder ben ik zot van TED talks en geef ik overal waar ik kom graag mijn ogen goed de kost: 1 + 1 wordt dan al eens gemakkelijk 3."

"Salsamuziek en salsa dansen, de fontein die hier klatert terwijl ik werk, een lege ruimte inrichten, iets zoeken (bv. een nieuw ingrediënt, een goedkoop en leuk hotel) en het dan ook te vinden ... al die dingen do get my flow going." 





Moe en leeg: hoe laad je je batterijen op?

"Heb je even? De zon aan een blauwe hemel, een onverwacht compliment, héél diep in- en uitademen (life is counted by the amount of breaths you take), gezelligheid, mensen die voor het eerst bij La Coquerie komen en een kreet uitslaken van bewondering (streel, streel, ego) en hartelijke feedback van klanten die het erg fijn hadden (like a shot of cocaine, al probeerde ik dat nog niet), onbekende plaatsen (evengoed een straat in Leuven) en eindeloze kilometers wandelen met mijn lief of vrienden ..."

"Ik heb bijvoorbeeld het initiatief "wattedoenopneweekdag" op poten gezet , om 1 werkdag te besteden aan een vriend/in met wie ik dan onbekende stukken natuur vlakbij huis verken. Een frisse neus halen en eens goed tetteren op die 1 "verloren" werkdag geeft mij zo'n boost, dat ik de rest van het werk op een wip en een flik gedaan krijg."

"Er zijn zoveel dingen, want ook water (een heet bad, een sauna, de zee), the act of turen, lichamelijk contact (dieptemassage, een stevige knuffel, een aai over mijn bolleke) en met de moto door godvergeten en uitgestrekte landschappen sjeezen voeden me."

 
Wat doe je met eventuele twijfel en angsten?

"No more fears hier. Ik heb eindelijk heel goed begrepen dat iedereen wordt omringd met geld, kennis en zekerheid. Dat geeft een enorm rijk gevoel: het besef dat als ik iets tekortkom, er àltijd en overal lieve mensen zijn, die willen helpen, je iets willen leren of die je willen beschermen."

"Door je kwetsbaar op te stellen en toe te geven dat je iets niet hebt, iets niet weet of iets tekortkomt, gaat er plots een wereld van empathie open."





 Wie is er belangrijk in je leven?

"Mijn hartsvriendin Catherine: zonder haar was ik een heel ander mens geworden dan wie ik nu ben. Zij trekt met liefde mijn deuren en kasten open, ruimt op in mijn ziel, veegt stof waar nodig en reikt mij ontzettend vele nieuwe inzichten aan. Ze heeft ook mijn kast al dikwijls stilletjes verschoven in de kamer: ik heb ontzettend veel nieuwe dingen geleerd door haar."

"Ook, mijn jonge ouders, een eeuwig enthousiast stel. Mijn lief Jurgen omdat hij mijn soulmate is, the laugh of my day en the best travel mate ever. Mijn dochter Quita omdat ze potverdekke ànders is dan ik en ze me elke dag leert dat je mensen niet mag/kan kneden tot wat jij zou willen. Dan nog mijn dikke maat Peter omdat hij zegt dat àlles àltijd goed komt. En dat is ook echt zo."


Wat is een van je all time favoriete items en waarom?

"Een spacepen die ik van mijn vriendin Annick kreeg voor we op wereldreis vertrokken. Het is een Sabena-vliegtuig - ik heb fantastische herinneringen aan de jaren dat ik er werkte - al is het staartstukje er tijdens het reizen af gevallen. De pen is ontworpen door de Nasa, opdat astronauten ze ondersteboven hangende zouden kunnen gebruiken."

"Ik blijf een pen-en-papier-lover. Deze pen is mijn trouwe reisgezel, om mijn reisdagboeken vol te kribbelen in de meest hachelijke omstandigheden."

"Een fototoestel kan ik evenmin missen. I love shooting pictures."


Wat was the best piece of advice dat je ooit kreeg? 

"If there are things in life you don't like, change them. If you can't change them, well than f#cking live with them or start liking them. Die kreeg ik van mijn hartsvriendin Catherine, toen ik een detoxweek volgde in haar The Village Barn."


Vul aan: Ik geloof ...

"... dat wij omringd zijn door een abundance aan goede dingen, we moeten ze gewoon willen zien. Enthousiasm moves the world."

1 opmerking:

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...