woensdag 4 juni 2014

Quinoa met spinazie, kikkererwten en zalm

Sinds ik na een zotte, maar überplezante vakantie in het Oord der Verderf, Lloret del Mar, weet wat een week pizza en bucht met een mens en elke vezel ervan doen, probeer ik mijn weekmenu gebalanceerd en gezond te houden. Globaal genomen is dat een Mission very possible, want ik ben gek op groenten en geen groot liefhebber van (rood) vlees. Bovendien kan ik mij wel amuseren met in de potten roeren, as you might have noticed. 

Dus bij deze opnieuw en nog maar eens een gemakkelijke schotel, lekker gezond, voedzaam, smakelijk én makkelijk en snel (ong. 15 min) te maken! Dit is een recept voor een volwaardig avondgerechtje. Je kunt het ook maken als een side dish, zonder de zalm, voor bij de bbq of een vegetarisch buffet à la Ottolenghi. Tell me what you did!



NODIG
Voor 2 personen
2 zalmfilets, in blokjes
Visbouillon
2 teentjes knoflook, plat gedrukt
500 gram spinazie, in brede julienne gesneden
Een halve venkelknol, in brunoise
Driekwart theekop quinoa
Een blik of bokaal kikkererwten, goed gespoeld
Een handvol hazelnoten, grof gehakt
Fetakaas, in blokjes


DOEN
Breng water aan de kook, voor 1 eenheid quinoa zijn dat ongeveer 2 eenheden water. Voeg wat visbouillon toe als het water kookt. Kook hierin de quinoa volgens de aanwijzingen van de verpakking. 

Verhit een scheut olijfolie in een brede, ruime pan. Voeg de gespoelde en in reepjes gesneden spinazie toe. Prik 1 à 2 knoflookteentjes op een vork en roer hiermee rustig door de spinazie. Doe dit totdat bijna alle spinazie bijna "gesmolten" is. 

Doe er nu de blokjes venkel, zalm en de gespoelde kikkererwten bij. Eventueel kun je het geheel nog bevochtigen met een beetje visbouillon of water. 

Wanneer de zalm net gaar is, doe je er de gehakte hazelnoten en blokjes fetakaas bij. Roer alles goed onder elkaar en proef of het geheel voldoende gekruid is. Kruid bij met peper en eventueel zout, indien nodig. 

Serveer op een mooie schaal met de quinoa. 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...