donderdag 12 juni 2014

Quiche met sluimererwten, feta, peer, honing en rozemarijn

Ik ben een quiche-fan: het is een fantastische manier om restjes op te werken, want je kunt er allerlei combi's in kwijt. Vreemd dat ik deze hartige taart eigenlijk zo weinig bereid. Het heeft er waarschijnlijk mee te maken, dat ik quiche een geweldig gerecht vind voor bij een brunch of een picknick. De eerste organiseer ik zelf zelden, want ik ben geen vroege vogel. Voor de tweede hangen we een beetje vast aan het wispelturige Belgische weer. 

Bij mijn Actieplan-Moi-Neemt-het-Heft-van-haar-Kookpotten-in-Handen hoort mijn ouwegetrouwe, heerlijke, rustgevende gewoonte om op tijd en stond door een van mijn favoriete kookboeken te bladeren. Dit keer de eeuwige inspiratiebron, Brunch!. As you might know, het eerste geweldige kookboek van de lieve, mooie Yummy Blog Sisters. Fijn bladeren én lezen, dat kookboek. Tot pagina 63 dit keer, waar de Hartige Clafoutis met geitenkaas, peer, honing en rozemarijn me mijn Aha-erlebnis van de dag bezorgde. 


 NODIG
Voor 1 quiche, klassieke taartvorm (18 cm?)
1 rol kruimeldeeg (mijn tijd was schaars)
1,5 hand vol sluimererwten, in twee gesneden/gebroken
1 hand vol verse rozemarijn, grof gehakt
1 el gedroogde rozemarijn
4 eitjes
2 dl (soja)room(vervanger)
50 gram geitenkaas/feta, in brokjes
1 peer, in blokjes
2 tl honing
2 handen vol geraspte kaas
peper
zout

DOEN
Rol het deeg uit en leg met het bakpapier in de taartvorm. Prik er met een vork enkele gaatjes in.

Verdeel de sluimererwten over de bodem. Verbrokkel de feta en verdeel deze ook over de taartvorm, samen met de blokjes peer. 

Strooi er de gehakte (verse) rozemarijn over en druppel er wat van de goede honing op.

Klop de eitjes los, samen met de room en de gedroogde rozemarijn. 
 Giet dit ei-roommengsel over de taartbodem, zodat deze opgevuld geraakt.

Kruid eventueel af met peper en (een beetje) zout. Strooi er nog wat geraspte kaas over en bak in een voorverwarmde oven (180°C) gedurende 30 à 40 minuten.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...