zaterdag 23 november 2013

Wat je dan eet in het bos

Cocoonen, opkrullen en time-out, allemaal wel gewezen; op een moment gaat de maag toch aan het knorren. Als passioneel eter vind ik een fikse boswandeling trouwens ook maar geslaagd als ik erna mag genieten van een heerlijk kopje of een fantastisch glas, gevolgd door een kruidige herfststoof. 

(Tussen haakjes: met mijn lieve nichtje gaat het ook die kant uit: Die is enthousiast om buiten te ravotten en wandelen, als erna maar een kop warme choco volgt, "natuurlijk e tante Ruth!" - tante Ruth heel trots)


In dat huisje in het bos wordt er dus ook gekookt, al zal ik zelfs als passioneel eter niet àlle food-registers opentrekken. Tenslotte, zit ik daar toch nog altijd voor dat opkrullen, nestjes maken, hoofd leegmaken, remember. "Simpel, maar smakelijk én oergezellig" is dan het credo in de (mooie, stoere) keuken.

Herfstpasta met bospaddenstoelen en kip (oh ja, en elandjes)

Zoals daar is: alle varianten van een leuk herfstachtig en "bossig" pastagerecht. Daarvoor kook ik in licht gezouten water met een paddenstoelenbouillonblokje (wauw, wat een woord) de grappige fullkorn eland-pasta van Ikea mooi al dente. Erbij gaat een schitterende mengeling van gebakken bospaddenstoelen, geroosterde pijnboompitten en blokjes kruidige kip. Tijm en knoflook mogen er ook nog bij. Net zoals een flinke duit geraspte kaas en fijngehakte bladpeterselie. Not that difficult, quoi. Maar, zooooo lekker met een jonge, kruidige rode wijn erbij!


Scusa per de vreselijk onderbelichte foto, maar dat krijg je met een iPhone + herfstavonden + bosrijke omgeving + haardvuur + gezelligheid. De essentie is echter: dit is een ontzettend makkelijk én een kei verrukkelijk stoofpotje van everzwijn! Mijn inziens - L'Amour roerde die avond gezellig in de pot(ten) - maak je dat door de blokjes wild aan te bakken in wat boter of olijfolie. Haal ze er even terug uit om in dezelfde vetstof een fijngesnipperde ui of 2 en misschien wat selder te fruiten. Dan zou ik er een lepel of twee tomatenconcentraat bij kwakken. Even laten meestoven, om vervolgens de andere groenten - wortel, raapjes, aardappel, ... - in grove stukken gesneden erbij te doen. Overgieten met wildfond, takje tijm, blaadje laurier en enkele peterselietakjes erbij en laat maar lekker pruttelen. Een snufje kaneel, enkele draaien peper en wat zout maken het geheel af.

Bestaat er nou iets gezelligers dan dit? 

 
's Morgens kan je luie kont gewoon heerlijk traag en gestaag opstaan, want dan komt de vrolijke Mariëlle met een indrukwekkende schotel bomvol ontbijt-lekkers. Werkelijk, je kunt er met een halve voetbalploeg van eten.

 

 Zie je, 't is veel hemel op aarde in een bos!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...