maandag 12 augustus 2013

Ik wil mijn Demeyere-potten terug!

Toen ik volgens leeftijd de volwassenheid bereikte, kreeg ik "Het Kookboek van de Boerinnenbond". Drie jaar later mocht ik dan fatsoenlijk kookgerief van befaamde pottenmakers Demeyere in ontvangst nemen. Jammer genoeg vonden de inbrekers, die een tijdje later op bezoek kwamen, de potten ook fatsoenlijk genoeg voor hun culinaire creaties. Bye bye mooie, uitstekende Demeyere-kookpotten, hallo Lidl-alternatieven.

Even doorspoelen naar vandaag. 

De casserroles van Lidl doen het na al die jaren nog altijd super. Althans, daar raakte ik zo stilletjesaan van overtuigd: goedkoop spul en mooi kookresultaat. Ik hoefde niet meer per se een nieuwe, dure pot van Demeyere.


Ik neem mijn woorden met een snelheid van 280 km/u terug. Omdat Demeyere wel degelijk beter is, als in "snellere en gelijkmatigere warmteverdeling, degelijk materiaal, met zorg en liefde gemaakt". Trouwens, gemaakt in een familiebedrijf met de sympathieke en gepassioneerde Christophe Demeyere als General Manager en geworteld in de Kempen (Herentals). Familie, Kempen, gepassioneerd: dan heb je bij mij al een streepje voor. 

Natuurlijk maak je met die termen alleen geen uitstekende pot met een prijskaartje dat sommige in eerste instantie zal afschrikken en  waarbij je standaard 30 jaar garantie durft te geven. De kwaliteit van het merk zit ook op andere plaatsen vervat. Het feit dat het bedrijf recentelijk zijn fabrieksruimte vergrootte met 4 500 m2 zegt al veel.  

 
In die fabrieksruimte indrukwekkende toptechnologie en aangepaste productieprocessen die in enkele minuten metalen schijven persen tot iets wat al redelijk veel weg heeft van een sauspan of steelpan. Vervolgens worden de nodige coatings minutieus toegevoegd, wordt het metaal gepolijst, rollen handvaten en deksels van de band en ja, wordt jouw kookgerei zelfs al verhit om de interne spanning uit het materiaal te halen. Zodat jij 30 jaar lang geen last hebt met je fatsoenlijk kookgerief. 

Ze doen daar in Herentals duidelijk geen toegevingen op het vlak van kwaliteit. Waar mijn hart ook nog heel blij van wordt, is dat ze begrepen hebben dat kwaliteitsvol materiaal niet oersaai of klassiek hoeft te zijn, maar mooi en stijlvol kan zijn. Het zijn veelal Belgische ontwerpers, zoals Stefan Schöning (ook bekend van zijn werk voor de NMBS) en Nedda El-Asmar, die de stevige potten en pannen van de kempenaars onder handen mogen nemen. Al komt internationaal grafisch talent ook aan bod (bv. De architect John Pawson). 

Om maar te zeggen, gezien de zorg, inspanningen, gebruikte materialen en het design van Demeyeres producten, lijkt me dat prijskaartje nogal terecht. Belangrijker echter, is dat ik verdekke woest ben op die inbrekers! Ik wil mijn potten terug: bye bye Lidl-gerei, hallo Demeyere alsjeblieft. 

3 opmerkingen:

  1. Dat kan ik begrijpen. Ik zou ze hier ook echt niet kunnen missen. Om over mijn le creuset potten nog maar te zwijgen!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Elk jaar is er in Schelle bij Antwerpen een stockverkoop van Demeyere potten en pannen aan ongelooflijke prijzen. (tweedekeus en einde reeksen) Sinds ik die ontdekt heb breid ik elk jaar mijn Demeyere-assortiment een beetje uit :-) Als je wil stuur ik je de link waar je je op de mailinglist kan inschrijven?

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...