maandag 10 juni 2013

L'Or Lungo's voor de zachtekoffiedrinker

Ook al drink ik zelf amper Douwe Egberts, voor mij staat het merk al jaren te boek als "je rots in de branding", "je troostende schouder" en "huiselijke gezelligheid" all over the place. Het heeft wat van doen met mijn kinderjaren, een ochtendlijk koffieritueel van mijn ouders en met een familiaal zwak voor goede reclame. De details lees je hier


Daar, want hier moet ik me nu focussen op de capsules van het Nederlandse merk. Twee jaar geleden zag Douwe Egberts dat de koffiedrinkende Belg zo'n klein, mooi en snel espressotoestel wel kon pruimen en dus sprongen de koffiebranders mee op de kar. In zo'n toestel moet immers nog wel koffie belanden. 

En zo werd DE L'Or geboren: een kwaliteitsvolle capsule koffie met een sterk aroma, een scherpe prijs, alom beschikbaar en passend in de toestellen van Nespresso.

Sinds kort heeft de 11 koppig L'Or familie er 3 broertjes bij en zijn ze dus met 14. Alle zijn het lungo-varianten, omdat Douwe Egberts ook ontdekte dat de koffiedrinkende Belg lungo's nog altijd meer lijkt te pruimen dan de kleine, pittige espresso's. 

De Lungo Creations Grazia, Audacia en Euforia werden elk door drie meester-koffiebranders samengesteld, waarbij zij kozen voor rijke aroma's en complexe smaken. De eerste krijgt de labels "bloemachtig, evenwichtig en levendig" mee. Createur Dominique noemt zijn Lungo Creation Audacia "levendig, complex en fruitig" en Euforia is eerder "krachtig, pittig en onstuimig". 


Ik greep resoluut naar de Euforia. Iets dat "onstuimig en pittig" wordt genoemd, trekt nu eenmaal mijn aandacht. Bovendien ben ik vooral een espressodrinker. En, ik drink mijn espresso zwart, hooguit schuim ik een beeeeeeetje melk op voor erbij. Krachtig, pittig en onstuimig, dus. 

Na mijn eerste getutter moest ik vaststellen dat Douwe Egberts toch een andere invulling geeft aan die termen dan ik. Ik mis het typische, intense bittertje dat bij pittige koffie hoort. Ik mis ook wat body. 

Natuurlijk, het blijven lungo's: koffie om in grotere tassen te drinken. Die zijn sowieso altijd wat "platter", dan mijn espresso. Bovendien blijft het koffie van Douwe Egberts. En die Hollanders weten hoe ze lekkere koffie moeten maken, dat staat buiten kijf. Plus, Douwe Egberts = gezelligheid en zodoende een topper. 

Alleen moet je deze L'Or Espresso Lungo Creations - zoals de plastic capsules voluit heten - ontdoen van het woord "espresso": weinig body, weinig pittige bitterheid en dus sowieso weinig punch, en probably ook niet de roasting en maling van espresso... Maak ze "L'Or Lungo Creations" en geniet van je bakkie gezelligheid en lekkere koffie. 

 
 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...