vrijdag 17 mei 2013

Belgisch goud op z'n Thais!

Omdat het nog altijd den tijd is van de asperges, een Belgische trots, smijt ik er hier nog eens een receptje tegenaan. Het is er wel eentje uit de losse - niente di particolare, weet je wel - pols. Because that's how I like it. Jamie Oliver en zijn 15 minuten laat ik hiermee lekker een poepie ruiken, want ik deed het sneller. 

Moi, een open boek, en dus gebiedt de eerlijkheid me mee te delen dat ik ook wel beroep kon doen op een aangename diepgevroren voorraad. 

Maar zelfs dan nog, heb je dit recept in 15 minuten klaar. Werkelijke keukenklunzen - geen zorg, iederéén heeft zijn talenten - hebben misschien 20 minuten nodig. Zeg nu zelf, op een weekdag in hooguit 20 minuten een ware verrukking klaar hebben, daar tekent toch iedereen voor?!

Ook lekker als voorgerecht, of course, of in kleine glaasjes als amuse. Enjoy!




NODIG
voor 2 personen
 125 gram (aka 1 builtje) rijst
een scheut arachide- of sesamolie
16 scampi's (kies de ongekookte, ontdarmde varianten met staart)
2 preistengels, in brunoise
2 wortels, in brunoise
2 selderstengels, in brunoise
250 ml visbouillon
400 gram asperges, geschild en in stukjes
3 lepeltjes groene curry, of naar wens van pikantheid
een busseltje kervel, fijngehakt


DOEN
Breng water aan de kook en kook de rijst beetgaar, of net iets minder. Zet opzij. 

Verhit ondertussen in een wokpan voldoende arachideolie en bak hierin de scampi's tot ze roze kleuren met een goudgeel randje. 

Voeg de brunoise van prei, wortel en selder toe. Blus met de visbouillon en voeg de stukjes asperges toe. 

Breng op smaak met peper, zout, Thaise groene curry en fijn gensipperde kervel. Laat inkoken. Hou wel in het oog dat de asperges beetgaar blijven. 

Voeg tot slot de rijst toe, meng alles goed en proef of alle smaken in evenwicht zijn. Pas aan indien nodig. 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...