vrijdag 29 maart 2013

Het meest fantastische konijnrecept!

Ik was tien jaar en over mij aan de keukentafel zat mijn jongere broer zijn neus en bovenlip snel te bewegen. Hij imiteerde het konijn dat mijn moeder enkele uren daarvoor schoon had gemaakt, waarvan er op dat moment een stuk op mijn bord lag en waarvan ik niet wilde eten.  En hij had beslist het alleen maar erger te maken.

Zeer tegen de zin van mijn mams, want die had als keukenprinses - de term foodie had het daglicht toen nog niet gezien - tot haar grote vreugde een vers geslacht, biologisch konijn te pakken gekregen. Lekker, van om de hoek, proper, geen chemische bucht en medicijnen in dat beest ... en nu speelden haar kinderen van viesneusje en pestertje aan haar tafel. 

Een dikke twintig jaar later is er van die afkeer nog maar weinig te merken. Ondertussen kan ik ontzettend genieten van het fijne, zachte, lichte vlees van Modeste. Al koop ik hem liever niet met de kop en lever er nog bij. 


Het was Il Mio Amore die me over de streep trok door tijdens een anti-Valentijnsdineetje het meest verrukkelijke konijn te serveren dat ik ooit heb gegeten: gestoofd met spek, uitjes, bier en weet-ik-wat-nog-allemaal. Je kan je voorstellen dat toen hij dit gerecht zomaar uit zijn pols schudde, ik voor eens en altijd zeker wist dat hij The One is. 

Aangezien ik mijn buik vol heb van alles wat neigt naar winter, donkere dagen en temperaturen lager dan 10°C - en daar horen stoofpotjes met bier zeker bij - ging Il Mio Amore gisteren aan de slag met een ietwat zonniger Modeste-recept. Een huisfavoriet die hier regelmatig op tafel verschijnt, want het straalt alleen maar gezelligheid uit, je hebt er amper werk aan en de smaken zijn door de "bouillon" op basis van wijn werkelijk verrukkelijk! 


NODIG
Voor 4 personen
1 konijn, in stukken (Delhaize, Colruyt, poelier)
8 sjalotjes, gepeld
4 tenen knoflook, geplet
een fles witte wijn
125 gram spek, in blokjes
handvol tijm
enkele takjes rozemarijn
een scheut olijfolie
handvol zwarte olijven
75 gram pijnboompitten, geroosterd
handvol bladpeterselie, grof gehakt
brood of aardappels voor erbij
(wij legden de aardappels gewoon mee in de braadslee)


DOEN 
 Verwarm de oven op 150°C. Verdeel de stukken konijn over een voldoende grote braadslee en verdeel de knoflook en sjalotjes er tussen. 

Als je aardappelen erbij wilt, verdeel je die nu ook mee over de braadslee.

Schenk de wijn in de braadslee tot het konijn ongeveer voor tweederde onder staat. Bestrooi met spek, tijmtakjes, rozemarijn, zeezout en versgemalen peper. Besprenkel nog met olijfolie en zet ongeveer 1,5 tot 2 uur in de oven. 

Verdeel na die tijd de olijven en pijnboompitten erover en bak nog 20 minuten. Bestrooi met de peterselie en serveer met brood. 

1 opmerking:

  1. Gaan we een keertje uittesten! Mijn verrukkelijkste ervaring met konijn komt uit Piëmonte.
    En smeuige rissotto met porcini en saffraan en daaronder de stukjes van een kort aangebakken filet van konijn. Heerlijk!

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...