woensdag 9 januari 2013

Japanse Slow Coffee

Japan. Dat is het land van de rijzende zon, van thee en van sushi. Maar dus blijkbaar ook van koffiedrinkers. Wat zat er immers in een van de vele cadeautjes die voor mij onder de fonkelende kerstboom lagen te blinken ...

Jawel, liefjes, een Japanse Coffee Syphon. De naam doet het bouwsel oneer aan. Bij het woord "siffon", denk ik veeleer aan waterleidingen, toiletten, afvoeren en verstoppingen, dan aan een bakkie gezelligheid of Japanse Zen, zo je wilt. 

Het bouwsel itself is quit impressive - sorry, mijn Engels is beter dan mijn Japans - en deed me verrukt en verrast een gat in de lucht springen toen ik het uitgepakt in mijn handen had. Met de loop der jaren ben ik immers meer en meer een coffee lover geworden: ooit begonnen op een prachtige Siciliaans dorpsplein en uitgegroeid tot een fijne collectie Bialetti's, getwijfel over een machine met bonen en een liefdevol espresso macchiatto ochtendlijk koffieritueel. The Lover zag dat het goed zat en besloot dus een koffie-minded pakje te scoren. 1-0. 


Bovendien heeft hij er zelf ook nog wat aan. Neen, hij nipt niet elke ochtend van een shot cafeïne, maar zo'n koffie siffon is een bouwsel dat uit de chemie-klas lijkt te zijn weggenomen. Ofte: er komt wel wat techniek en vernuft bij kijken. Laat dat nu net zijn, waar The Lover dan weer van houdt.

De onderste bol vullen met water. Het bovenste reservoir er met de filter in losjes opzetten, koffie in scheppen, vastmaken aan die labo-achtige klem en boven een vuurtje plaatsen. Lekker slow wachten tot het water gaat koken en door de druk en doorheen een buisje naar boven wordt geduwd - hello, Bialetti - alwaar een soort koffiemengsel zal gaan pruttelen. Wanneer de onderste bol leeg is, het vuur uitdraaien en wachten tot de koffie rustig terug naar de onderste bol sijpelt. 

Technisch vernuft, you see. 

En Slow Coffee, you see. 

The Lover blij, ikke blij.

En dan te bedenken dat mijn lieve mams zo'n ding al een kleine 30 jaar in de kast heeft liggen. Maar het is niet zo'n mooi ding als dat van mij. 


De Japanese Coffee Syphon is o.a. te verkrijgen bij MOK - Micro-Roastery & Coffee Bar, Diestsestraat, 3000 Leuven
 

1 opmerking:

  1. mm, slow coffee...

    In Vietnam is dat ook een klein ritueel.

    In de straffe koffie wordt dan ook nog een goede scheut gecondenseerde melk toegevoegd en nog een portie ijsblokjes ... not so zen in fact :-)

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...