zondag 4 november 2012

Leuke herfst met een jummie pompoentaart

Ik wacht echt niet op een stel zombies en ander spookgedruis voordat ik een pompoen mee naar huis sleur. Neen, die lekkere oranje dingen liggen al vanaf begin oktober te pronken en van zodra mijn autootje  - Fiat 500, zie je - er klaar voor is, tuffen mijn cinquecento, mijn pompoen en ik blij naar huis. 

Want zo'n oranje joekel dat is evenveel leuke herfst als de veranderende geur in de lucht en de kleurenpracht van de bladeren. 

 Gemiddeld genomen verdwijnt er een stuk in de soep, maar die gaat zo snel vervelen, dus favoriet blijft de risotto met pompoen, pijnboompitten en gorgonzola. Werkelijk, ik zou het bijna een van mijn signature dishes noemen, als ik niet zo bescheiden was. 

En ook, als die signature risotto geen concurrentie kreeg: van de hartige taart van pompoen met spinazie. 

*

NODIG
1 rol kruimeldeeg - oké, voor zij die moed én tijd hebben: kruimeldeeg kun je ook gemakkelijk zelf maken, maar deed ik hier even niet, wegens gebrek aan bovenstaande argumenten
1 teentje knoflook, geplet
1 sjalotje, gesnipperd
1/2e pompoen, in blokjes - kies best een niet te groot exemplaar: je rug, je mes, je pols zullen er je dankbaar voor zijn
Snuifje muskaatnoot
handjevol salie, fijngehakt
Handjevol spinazie
5 eieren
200 ml roomvervanger
pezo
vers geraspte Parmezaanse kaas 

*

DOEN
Bekleed een taartvorm met het kruimeldeeg.  

Verhit wat vetstof in een pan en bak hierin de pompoenblokjes aan, samen met het sjalotje en de knoflook. Kruid met peper, zout, nootmuskaat en salie. 
Drapeer de pompoenblokjes op de bodem van de taartvorm. Strooi er de spinazie over. 

Kluts de eieren met de room(vervanger) en giet dit mengsel over de pompoen en spinazie. Werk af met geraspte Parmezaanse kaas en zet ongeveer 50 minuten in een voorverwarmde oven op 180°C.
 


 

2 opmerkingen:

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...