zaterdag 18 augustus 2012

Leuven zat al op de yoghurtijstrein!

Het kan te maken hebben met het feit dat je me als absolute on-student (in de betekenis van nachten doordrinken, met linten en strikken omwikkeld. Mijn leeftijd buiten beschouwing gelaten) niet gemakkelijke terug zult vinden aan de Langste Toog van het Land (nvdr. Oude Markt, Leuven). Ik vermoed echter dat het meer de zowat onuitspreekbare, moeilijk leesbare naam is op de vensters die ervoor zorgde dat ik de ijsbar LlaoLlao op de hoek van de fameuze Leuvense Oude Markt nog niet was binnengestapt. Bovendien ben ik geen fervente zoetebek, en dus crèmekeslikker.

Maar die dag stond de zon stralend aan het hemelfirmament, wat de Oude Markt tot een geliefde plaats maakt voor àlle terrasjesmensen, niet enkel de studenten, én was het niet geheel toevallig Marktrock en dus bevond ik me in het midden van de Leuvense Toog. Die zon, die brandde. Mijn poriën die zweetten. Een verfrissing was welkom. Neen, heel on-student en on-Leuvens pas ik voor dat goudgele vocht dat hier gebrouwen wordt, maar ging ik eindelijk eens voor een ijsje van op de hoek. 

Op de hoek, dat is LlaoLlao. Clean wit, strak, ruim en licht. Eigenlijk kan je moeilijk naast die witte hotspot kijken. Aan één kant van de ruimte is er een witte, cleane toog met een ruim assortiment aan toppings. Toppings voor op het yoghurtijs. 

Yoghurtijs met Toblerone-topping

Yoghurtijs!! Ja, yoghurtijs!! In Leuven! Waar zat ik al die maanden met mijn hooofd?! Leuven heeft een yoghurtijsbar! En was daarmee eerder dan Gent, waar in juni Yogy Frozen Yoghurt de deuren opende. Waarover ik lyrisch kirde dat het de eerste yoghurtijsbar was in België. En waarbij ik me afvroeg waarom die zich niet in Leuven konden vestigen. 

Ik begrijp waarom: omdat Leuven al lang een yoghurtijsbar had! Alleen zat ondergetekende met haar hoofd ergens in haar dagdroomwolken zodat ze niet besefte dat die onleesbare groene letters op dat hoekpand op de Oude Markt niet spraken over een gewone crèmerie, maar over yoghurtijs! 

Mager, fris, niet zo ongezond. En heerlijk af te werken met fruit, crunchies of sauzen allerhande. Voor een kleine € 2,50 heb je een flinke teut yoghurtijs in een potje met één topping. Zie je het leven gulziger, dan kan je ook gaan voor een medium of large, resp. 3 of 5 toppings. Het ijs smaakt lichtjes door naar yoghurt, maar ik hou wel van die frisheid.

Yoghurtijs. In. Leuven. Fantastisch. Ik die altijd loopt te joelen dat Leuven wel echt meer te bieden heeft dan een bende zatte studenten en een fijne stad is om te ontdekken in eigen land, moet nu met het schaamrood op de wangen en toch ook enige verbaasde vreugde vaststellen dat ze haar eigen stad zelf heeft onderschat... Sorry Yogy, Leuven was eerst! 

Toeren langs LlaoLlao - met of zonder verdere culinaire inslag - kunnen toch nog geregeld worden bij mij.

1 opmerking:

  1. Awel, ik ben wel een "crèmekeslikker", maar nu heb ik toch wel zin in yoghurtijs... Ontdekt in Berlijn, maar sindsdien niet meer teruggezien.

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...