dinsdag 3 juli 2012

Zeg niet zomaar "zout" tegen Herbamare


Alle doemberichten ten spijt: ik ben fan van zout. Vooral dan de groffe zeezoutvariant: fantastisch met goede olijfolie en wat brood! Verrukkelijk op een mooie stukje rundvlees. Een mens moet wel zijn lijf en leden verzorgen, dus beperk ik me op aanraden van de Hoge Gezondheidsraad en de Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) tot 5 gram per dag. Niet dat ik een keukenweegschaal meezeul in mijn handtas, maar ik probeer het zoutvat toch niet altijd te enthousiast leeg te schudden, behalve bij olijfolie en steak. 

Al ragù, mét Herbamare
Er staat dan ook een bus fijn keukenzout en een potje grof zeezout naast mijn fornuis. Sinds kort kregen die twee gezelschap - of concurrentie - van een busje Herbamare. Herbawat?! 

Herbamare in de wok met kip, groene asperges en groene curry
Alfred Vogel - ofte A. Vogel, de man van de Euchinaforce en andere natuurlijke, plantaardige potjes en busjes - vond dat het toch wel wat boeiender kon met dat zout: hij mengde zeezout met 14 verschillende, verse smaakmakers. Gedroogde biologische groenten en kruiden - zoals maggiplant, peterselie, mierikswortel, ui en selder - moeten je bord van status "saai" naar status "spannend en smakelijk" verheffen. De naam was snel gekozen: herba-mare... Of heb je een tekeningetje nodig?

Salade met spek en feta én Herbamare
Ja, Freddie lukt daar aardig in. Al heb ik de man daar niet per se voor nodig: verse tuinkruiden uit het supermarktpotje of van de vensterbank vonden al met de regelmaat van de klok hun weg naar mijn gerechten, samen met zout nu en dan. En ooit maakte ik zelf een potje rozemarijnzeezout. Very easy en helemaal natuurlijk: uit mijn tuin en uit de zee naar het zoutvat. 

Heb je nog plaats in je kruidenlade of - kast, dan kan een potje Herbamare daar wel een plekje innemen om je gerechten met enkele schuddende bewegingen snel op smaak te brengen. Puilt ze al uit of mix je liever zelf, dan doet gewoon (zee)zout het zeker en vast ook smakelijk, en helemaal niet saai. 


2 opmerkingen:

  1. Ikzelf ben echt een fan van groentjes die in de pekel gelegen hebben. Zalig zout.
    Die herbamare zegt me ook wel iets, de smaak van zout met fijne kruiden. Lijkt me verrukkelijk.
    Waar is dat te vinden?

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hej hej,

    Je kan ze online kopen, op de website van A. Vogel, in de meeste natuurvoedingswinkels en volgens mij ook bij Essenza, aanwezig in de meeste winkelstraten.

    Ciao

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...