donderdag 5 april 2012

Een klein en fris succes

Mijn onzekerheid bleek ongegrond - ja, paps, zoals zo vaak - want hoewel ik omringd was door alles behalve zoetebekken, kon het dessert op heel wat bijval rekenen. Het was zoals de Titanic die dan toch zijn bestemming zou halen: een bescheiden succes. Of toch een groot? Aangezien de Titanic naar de diepte van de zeebodem zonk op een heel dramatische wijze in plaats van de steigers te bereiken.


Ik weet niet of het echt zo moeilijk was om die niet-zoetebekken enthousiast te krijgen. Het voorgaande maal was immers doordrongen van een intens, subtiel en tintelend smakenpalet. Zoiets stemt een mens al gelukkig en vreugdevol, nietwaar. Het was mijn Loved One die die klus met verve en niet-aflatende energie heeft geklaard. 

Als teaser fijne charcuterie, gevolgd door een verrassende en heerlijke venkelsoep met snippers chorizo en als topper een prachtig gegaarde lamsbout die subtiel doordrongen was van de smaken van prosciutto, salie, rozemarijn en knoflook. Mijn hemel op aarde! 


Back to business. Ik had immers beloofd dat als er zelfs maar sprake was van een erg bescheiden succes, ik jullie het recept zou geven. Hier is het dan: be ready to bake!

Nodig: 
100 gram bloem
40 gram poedersuiker, plus extra om te garneren
70 gram gemalen amandelschaafsel
1 tl citroenzest, fijn
1 tl sinaasappelzest, fijn
100 gram koude boter
garnering: crème fraîche en een handvol frambozen

Voor de vulling: 
3 eieren
4 el citroensap
225 - 280 gram fijne kristalsuiker (ik nam 235 gram)
1 el sinaasappelzest
55 gram boter, gesmolten

*
Doen: 
Verhit de oven tot 180°C. Doe voor de vulling de eieren met citroensap, suiker en sinaasappelrasp in de blender. Sluit hem en meng alles op hoge snelheid. Voeg de boter toe, sluit de beker en meng de boter op hoge snelheid door de eimassa. Zet opzij

Doe voor het deeg de bloem met poedersuiker, gemalen amandel, citroen- en sinaasappelrasp en de boter in de foodprocessor. Sluit hem en laat de motor draaien tot er een deegbal is ontstaan. Druk het deeg uit op de bodem en tegen de wand van een niet ingevette, ondiepe taartvorm met een gegolfde rand en een losse bodem (omdat ik zelf nog nooit zo'n taartbodem ben tegengekomen, gebruikte ik een gewone taartvorm met gegolfde rand, die ik beboterde en bebloemde. Komt ook los).

Giet de vulling in de met deeg bekleedde taartvorm. Bak de taart 25 - 30 minuten tot de vulling in het midden stevig is. Laat hem in de vorm op een rooster afkoelen. Zet de taart op een schaal en bestuif indien gewenst voor het serveren met poedersuiker. Garneer elke punt met een lepel crème fraîche en een framboos, ook indien gewenst.
*

 

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...