vrijdag 10 februari 2012

Thailand bij -4°C

Het bewijs van een goede lunch? Dat je hem om 11u al verlekkerd zit op te smikkelen terwijl je de ochtendkrant nog leest. En zodoende las ik over ijsberen en Di Rupo die nog 1,5 miljard extra zoekt (ik kan me niet eens voorstellen hoeveel dat is) terwijl ik trots de lekker Pad Thai van witloof smakelijk verorberde. 

Een week van wintertemperaturen die mijn strot uitkwamen en die mijn garderobe danig op de proef stelden, vroegen om een remedie: een vleugje exotisme en pittigheid. Dus ging ik 's avonds - hello, working couple - in dubbele modus aan het werk. Eerst de vis van het jaar op een bedje van prei en courgette met een sausje van venkel bereiden, om vervolgens en tussendoor vegetarisch Thailand naar België te halen voor de lunch van de dag erna.

Mission Succeeded. Het blijft nog even fris, om niet te zeggen, berekoud, dus rep je naar de winkel en zet in putje winter, met seizoensgroenten, een beetje zomer op tafel. Bedankt Philippe Van den Bulck en Njam!

Voor 4 personen
4 stronkjes witloof
2 wortelen
1 grote pastinaak
4 lente-uitjes
2 eieren
1 stukje gember van 2 cm, fijngeraspt
1 teentje knoflook, fijngesneden
2 el sojasaus
1 rode chilipeper, fijngesnipperd
Enkele takjes koriander, gescheurd
4 el pindanoten of andere noten, ongezouten
3 el arachideolie
1 el rietsuiker
sap van 1 limoen


Doen
Verwarm de sojasaus op met de suiker en het sap van de limoen. 

Snij de groenten in fijne julienne en dompel ze onder in een kom met ijswater. Ga verder met de mis en place en snipper de knoflook en de chili, rasp de gember, snij de lente-uitjes fijn en scheur de koriander.

Verhit een beetje arachideolie in de wok en wok de wortelen en pastinaak kort totdat ze beetgaar zijn. Zet op zij in een voorverwarmde schaal. 

Verhit opnieuw een beetje olie in de wok en voeg de knoflook en gember toe. Laat kort bakken tot de olie begint te geuren en voeg dan het witloof, de chilipeper en noten toe. Roerbak kort op hoog vuur en voeg nu de andere groenten weer toe. Overgiet met de saus en verdeel over vier kommen. 


Veeg de wok schoon met keukenpapier en verhit een beetje olie. Roer de eieren los met een vork en giet er een beetje sojasaus bij. Giet de eieren in de wok en roer constant met een spatel. Verdeel over de groenten en bestrooi alles met de lente-uitjes en koriander. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...