dinsdag 10 januari 2012

Winters Leesvoer

Het zijn normaal de kookboeken die ik per palet naar binnen sleur, overal laat rondslingeren, nu en dan vastneem om er daarna gewoon maar bewonderend naar te staren. Maar dat is leesvoer voor overdag, voor dode momenten, hongerende momenten en ogenblikken van kriebelende kookvingers. 

Op die andere veelal donkere tijdstippen, wanneer ik heerlijk onder de zacht katoenen lakens kruip met slechts hier en daar een lampje zijn het de verhalen van anderen die me wegrukken uit de dagelijkse belevenissen en me uitnodigen in een nieuwe wereld. 

Door verschillende omstandigheden ontdek ik die andere wereld trager dan vroeger, maar nog altijd met ontzettend veel plezier. En om dat plezier te voeden, bestelde ik op een middag geen palet, maar een klein stapeltje leesvoer met verhalen over andere werelden. Want de dagen zijn dan wel al minitieus aan het lengen (check 17u!), maar ze blijven donker (check www.kmi.be en 19u!). Ideaal voor een lampje, zacht katoen en vertelsels. 

Zoals: 
Het Familieportret - Jenna Blum: een verhaal over de 4-jarige Duitse Anna en de 54-jarige ondertussen Amerikaanse Anna en het familieportret dat zij vond van haar, haar mama en een Duitse nazi-officier. Van de Amerikaanse bevrijder en de man die hen naar de VS bracht geen spoor. Hoe donker is haar (oorlogs)verleden?

*

Het Kleine Meisje van Meneer Linh - Philippe Claudel: ik was meteen geboeid door de manier waarop Barbara het boek beschreef "heel dun, maar onwaarschijnlijk mooi". Voor zij die meer willen weten... opnieuw oorlog, maar deze keer met een grootvader die zijn land ontvlucht samen met zijn kleindochter om haar een mooiere toekomst te geven. Over toewijding, spot en een nieuw vreemd land waar je je niet thuis voelt. Maar ook over nieuwe vrienden, luisteren en een park. Tot drama weer een blok in de weg zet. Ik zou moeten verwachten: "meesterlijke sfeerbeschrijvingen, prachtige beelden en treffend taalgebruik".


*


The Lovely Bones - Alice Sebold:  her name was Salmon. Yep, like the fish. Veel heb ik soms niet nodig om geprikkeld te worden, al zal niet iedereen dat beamen. We hebben het hier over boeken en dit boek geeft inkijk in de wereld - of beter, de hemel - van Susie Salmon, die op een ongelukkige dag vermoord werd. Geen crimi, maar wel een verhaal verteld door ... Ja, eigenlijk.... een lijk. Mmmmmh, dat wordt very interesting. Susie kijkt neer op de wereld die achterblijft: haar vrienden, haar moordenaar en haar familie. 

Een Fractie van het Geheel - Steve Toltz: de tip kwam er in het Engels, en hoewel dat zeker en vast intellectueler lijkt, ging ik toch voor de Nederlandse variant. Ik geef het toe dat ik hoogst waarschijnlijk zal moeten inboeten op virtuoze zinnen, maar ik waag het erop. Zeker wanneer een boek complexe vader-zoonrelaties belicht, er ook nog een nonkel een rol speelt en filosofische beschouwingen over een verachte wereld in de spotlights staan.


nvdr, ik liet me graag inspireren door het leesplezier van o.a. Barbara, Daisy en Stijn! Bedankt!

2 opmerkingen:

  1. Tof lijstje! Veel leesplezier!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zal niet ontbreken. Bedankt! En het lijstje is ondertussen alweer langer, door de leuke tips! Feel free...

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...