donderdag 15 december 2011

Het beste middel tegen winterblues

De laatste weken heb ik twee keer een hele homp chocoladedeeg al vloekend en tierend in de vuilbak gekieperd. Je begrijpt dus mijn faalangst toen ik toch koste wat kost deze prachtige chocoladetaart wilde bereiden. 

Koste wat kost, want ik kon mijn ogen niet van de prachtige coverfoto (Delicious. kerstnummer 2011) houden. Koste wat kost, want mijn plan om dit lekkers op een van de drie kerstetentjes als dessert te serveren, werden onbewust doch doeltreffend getorpedeerd. Een eventueel must-have-gezond-eetpatroon kon de pret niet bederven. Chocolade is goed voor het lichaam, n'est-ce pas?! 


Handig voor de faalangst is dat je geen echt deeg moet mengen en kneden. Er wordt ook niets gebakken. De taart stijft geleidelijk aan en laagje per laagje op in de koelkast. Leuk voor nonkel Louis aan de kersttafel is dat er ook een minimale hoeveelheid rum in gaat en dat de bigarreaus (ofte van die knalrode opgelegde kersjes die eigenlijk niet te eten zijn) die rumsmaak versterken op een heel aangename manier. 


Ook handig - look at the bright side of life - is dat je met een springvorm van ongeveer 20 cm doorsnede zeker 15 personen gelukkig kunt maken. De taart is immers veel te zwaar om in grote stukken te versnijden. 


Maar nu, hoe pak je het aan? Wel, zie hier:


MARQUISE VAN CHOCOLADE
NODIG:
150 gram digestivekoekjes + 75 gram verkruimeld (je kan ook petit beurrekes nemen)
40 gram gesmolten boter
200 gram pure chocolade
2 eierdooiers
275 gram suiker
3 el rum
75 gram amandelschaafsel, eventueel geroosterd (ik voegde nog 25 gram geschaafde hazelnoten toe)
60 gram bigarreaus
50 gram slagroom
150 gram melkchocolade (ik gebruikte pure chocolade)

DOEN:
Mix de digestivekoekjes fijn in een keukenmachine en meng met de gesmolten boter. Vet de springvorm in en verdeel het koekjesmengsel in een niet te dikke laag gelijkmatig over de bodem. Druk aan met je handpalm of de bolle kant van een lepel. Laat opstijven in de koelkast. 
Smelt de boter en chocolade au bain marie. Roer goed door. Klop intussen de eierdooiers met de suiker tot een dikke, korrelige massa. Spatel ze door het chocolademengsel en lepel er vervolgens de rum door. Spatel als laatste het amandelschaafsel (en eventueel hazelnootschaafsel), de fijngehakte bigarreaus en verkruimelde koekjes erdoor. Verdeel de massa over de koekjesbodem in de springvorm en strijk de bovenkant glad. Laat de marquise opstijven in de koelkast.

Breng de room op een laag vuur aan de kook en smelt hierin de chocolade. Wanneer het chocoladeglazuur de dikte van yoghurt heeft, verdeel je een dun laagje gelijkmatig over de marquise (bv. met een paletmes). Laat minimaal 4 uur opstijven in de koelkast. Dek de taart goed af met aluminiumfolie om geuroverdracht te vermijden. 

4 opmerkingen:

  1. Ik vond ze alleszins hééééérlijk!!! (en inderdaad massaal zwaar)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ze wordt zeker nog een keertje gemaakt!

    Ciao
    Ruth

    BeantwoordenVerwijderen
  3. mischien moet ik dat ook eens proberen

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Zeker doen! Heel eenvoudig, superlekker en toch anders dan elke andere chocoladetaart door de rum, de noten en de bigarreaus.

    Maar niet te vaak maken, want anders zullen lijf en leden protesteren. :-)

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...