donderdag 10 november 2011

Uit mijn kookboekenkast: genieten van pure gerechten van Pascale Naessens

Ja, ik had mijn vooroordelen. Maar vanaf het moment dat Pascale Naessens de fotostudio binnenwandelde, waaiden die weg. Pascale is een sympathieke, vrolijke en energieke bezige bij en veel meer - tiens, haar hele zelf - dan mevrouw Jambers. Die dag in de fotostudio mocht ik haar begeleiden doorheen een fashion-food-productie voor een niet nader genoemd Vlaams vrouwenblad van Sanoma Media. Pascale zou koken, de modellen poseren en eten en ik alles in goede banen leiden. 


Ja, want de keuken van Pascale Naessens is geënt op haar eigen modellenbestaan: ze wilde zo graag eten, maar dat moest dan gezond en evenwichtig zijn zodat ze haar fijne lijn kon behouden. Dus die keuken werd puur. Haar gerechten eenvoudig, maar overheerlijk. Mediterraans en ook wel eens verrassend. En dat wisten veel Belgen wel te pruimen: wie wil er niet genieten en toch slank blijven, nietwaar? Gevolg: haar eerste kookboek Mijn Pure Keuken 1 ging vlotjes over de toonbank. Afgelopen september breide mevrouw Jambers een vervolg aan dat succes met Mijn Pure Keuken 2. 

Die dag in de fotostudio had Pascale me aangestoken met haar bevlogen passie voor haar kookfilosofie, dus ik was vastbesloten om dat tweede boek in huis te halen. Mooie, gezellige foto's en fantastische, gezonde recepten die werkelijk op een wip en een flik op het bord liggen. Je krijgt er gratis een kleine 30 pagina's uitleg over evenwichtige voeding, het combineren van voedingswaren en het kiezen van de juiste ingrediënten bij. Ontzettend interessant voor wie een beetje inzit met het verzorgen van lijf en leden, hoewel ik het haar nog altijd liever zelf hoor uitleggen.
Nu ja, geen fotostudio, geen fashion-food-productie, geen Pascale, maar wel een sinusitis, een rotdag, een automatische piloot-mode en dus weinig zin om lang te koken of om bucht te eten. Ik ging voor omega 3 en groenten, dus dat werd de zalm met warme olijven en tomaatjes. Al bleef de keuze uit de waaier aan lekkere gerechten erg moeilijk. Maar de woorden "een van mijn toprecepten. Weinig werk en zo verrassend" overtuigden.

Aangezien ik die dag echt wel wat meer nodig had, bereidde ik er ook nog een couscous met gegrilde groenten bij.  Tijd daarvoor had ik: het boek gaf immers ook een handige planning mee. En al jullie vlees-patatten-groenten-etende mensen: heb geen schrik van deze menu's! Lekker, het roept de zon en vakantie op in de keuken, snel klaar en fantaseer er desnoods wat bij, zoals ik.



NODIG:
voor 2 personen
2 zalmfilets
een handvol kleine tomaten
een handvol olijven
olijfolie
balsamicoazijn
tijm

DOEN:
Dit stuk kan je bij een etenje gerust al voorbereiden
Neem een vuurvast kommetje of ovenschotel (de vis moet erin kunnen). Leg hierin de tomaatjes en de olijven en kruid ze met peper en zout. Giet er een goede scheut olijfolie en een goede scheut balsamico over (verhouding 1:1), zodat het geheel voor een derde onderstaat. Zet opzij. 

Kruid de zalm met peper en zout en smeer in met tijm. Zet de filets in de koelkast tot op het moment dat je bijna aan tafel gaat. 
A la minute
Zet de tomaatjes met de olijven 25 minuten in een warme oven van 180°C. Leg de zalm er de laatste 10 minuten bij. 
Dresseer de groentenmengeling naast de visfilet. Het heerlijke warme sap van gare tomaten, de olijven, de balsamico en de olijfolie is meteen ook het onweerstaanbare sausje.




Mijn Pure Keuken 2, Pascale Naessens, Uitgeverij Lannoo, € 24,99.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...