vrijdag 23 september 2011

Uit de boekenkast: Gezelligheid in een Cocotte van Le Creuset

Een prachtige vorm, toffe kleuren, levenslang gebruik... De geëmailleerde gietijzeren potten van Le Creuset staan wel bij elke foodie op de wishlist. Mijn wens ging met mijn 30e verjaardag in vervulling. Het eerste wat ik in mijn gekoesterde knaloranje Le Creuset-pot maakte, was échte vol-au-vent, met zelfgetrokken kippenbouillon. Of was het nu dat Vlaams Stoofvlees? Of Dodine à la Chambertin van dhr. Escoffier? Of de Coq au Vin? Ik weet het niet meer exact. Het was alvast een klassieker onder de vlezige stoofpotten. 



Heel wat van die klassiekers vind je ook terug in het leuke kookboekje Stoofpotten, Originele en klassieke gerechten... Maar mét een twist. Geen gewone coq au vin, maar au vin blanc. Het stoofpotje met rundvlees wordt afgekruid met Oosterse kruiden en de waterzooi krijgt een dakje van luchtige deegkorst. Tof en perfect voor die Creuset-pot. 


Nog plezanter is dat het kookboek ook een waaier aan receptideeën geeft voor de visliefhebber en vegetariër: curry met schelpjes, dorade met citrus en erwtensoufflé zijn maar enkele voorbeelden. En ooit al gedacht aan een dessert te maken in je foodie-love? crème brulée in een mini-cocotte telt niet mee. Soepje van rode vruchten telt wel. Gemarmerde cake ook. 

Een hoop inspiratie dus voor die prachtige kookpotten, in een mooi en handig kookboek dat trouwens ook een leuk prijskaartje heeft. Om bij te watertanden en creatief te koken.

Le Creuset - Stoofpotten, Originele & Klassieke gerechten, Uitgeverij Borgerhoff & Lamberigts, € 9,95.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...