zaterdag 14 mei 2011

Rob The Gourmet's Markt inspireert



Mijn slaapogen sperden zich onmiddellijk bij het binnenkomen van Rob The Gourmet's Market wagenwijd en opgewonden open. Dit was het Foodie Walhalla! Moest ik gelovig zijn, dan was dit mijn hemel. Wegens geen duidelijk godsdienstige richting in mijn leven benoem ik de plaats nu dan maar gemakshalve mijn dosis chocolade, mijn voorspel, mijn veilige haven, mijn toevluchtsoord, mijn antidepressivum.


Rob The Gourmet's Market, dat is tientallen rayons gevuld met het lekkerste wat de voedingsindustrie - of beter, de telers, ambachtslieden, vissers, dierenkwekers ... zie je het verschil? - ons te bieden hebben. Zelfs voor tomaten is er een stelling van twee meter voorzien! Je hebt hier niet in soort kip. Neen, om een keuze te maken in de afdeling gevogelte heb ik zeker een uur nodig. De visafdeling doet mijn favoriete viswinkel verbleken. De rekken puilen uit en de mooie verpakkingen lonken. De mensen die er boodschappen doen, kom ik weliswaar niet tegen in de Colruyt of Bioplanet waar ik ga. Laat staan de Aldi.


Rob is een ommetoer waard. En Rob doet het kriebelen en inspireert. Vanavond op het menu: Gebakken schol met een botersaus (jaja, van Jean-Yves Bordier, te verkrijgen bij Rob) van garnalen, limoen en rode chilipeper. Voor de botersaus ga ik voor de variant met algen. Meer hierover in Feeling van juli 2011. Eerst het recept, van de hand van Gizzi Erskine, Briste chef, retrovamp tatoeages incluis en naar verluidt danige concurrentie voor Nigella Lawson.




 NODIG (voor een kwartet): 
4 scholfilets
50 g bloem, gekruid met peper en zout
2 el olijfolie
80 g boter, plus 1 el
3 knoflooktenen, gepeld en gesnipperd
1 rode chilipeper, van zaden ontdaan en fijngesneden
200 g kleine, gekookte en gepelde garnalen
klein bosje verse koriander, fijngehakt
sap van 1 citroen
zeezout en versgemalen zwarte peper



DOEN (alleen als chef of in kwartet):
Haal de visfilets door de bloem. Verhit de olie in een pan en voeg 1 el boter toe. Leg de vis, wanneer de boter begint te schuimen, in de pan. Bak de filets 2 tot 3 minuten aan elke kant of tot de vis krokant en aan de buitenkant goudgeel is, maar vanbinnen mooi wit. Haal de vis uit de pan en laat hem uitlekken op keukenpapier. 

Giet de olie uit de pan, wrijf hem schoon met een stuk keukenpapier en voeg 80 g boter toe. Voeg, wanneer de boter begint te schuimen, de knoflook met rode chili toe en ba die 1 minuut of tot de knoflook gaar is. Doe de garnalen in de pan en bak die nog een minuut mee. Voeg ten slotte de koriander toe, plus het limoensap en kruid met zout en peper. 

Leg een scholfilet op elk bord en schep er een paar lepels garnalen-botersaus over. 



TIPS:
Vervang de boter door boter met algen (bv. van Jean-Yves Bordier). De zilte algen ondersteunen de zachte smaak van de vis perfect.
*
Ik koos voor een garnituur van gekookte aardappeltjes in de schil
*
De vis legde ik op een bedje van geblancheerde lamsoor
*
Lekkere groenten: sluimererwten en venkel
*
Wijnidee: Bergerac Sec - 2008 - Grande Maison, Cuvéé Sophie
(biologisch)


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...