woensdag 1 december 2010

Hij bestaat! Die Ideale man

Of course honey, bestaat hij! Ik wist het al. Maar hij blijkt er in meerdere getalen te zijn, de ideale man: met twee. Naast de eerste word ik wakker - en ja, nu graag een gezamelijke "oooooooh..." - en de tweede ontmoette ik gisteren voor de tweede keer - en ja, nu graag een gezamelijke "ooh?" - en hij luistert naar de naam Bart Peeters.

En wat val ik als een blok voor zo'n ideale man omdat hij zo'n echte mens zijn kan. Hip en trendy als 50'er met skinny jeans, hemd en kostuumjasje/colbertje, inclusief grijze coiffure, huppelt hij als een zotte haan rond op het podium van de Leuvense Stadsschouwburg. I like: zotte kiekens en wezens die hun verwondering behouden. I like: mensen die mensen. Zij die hun kleine kantjes onder ogen durven zien of kunnen toegeven hoe ze soms een worstelpartij met het leven hebben. Ook als dat in intervieuws is en niet bij mij aan tafel met een glas wijn (hij is nochtans welkom). I like: als de zanger zo slim is dit te verenigen in een tekst, er zijn hemel rond bouwt en allemaal ideale muzikanten rond zich verzamelt.

Elke muzikant viel trouwens ook al als een blok voor zo'n ideale man. Ik zag het in hun ogen, aan hun lach. Ze hadden dolle pret, stoeiden als krolse kittens, wisselden steelse blikken en genoten met volle teugen. Bovendien waren ze steengoed: pianist is accordeonist, bassist is tegelijk ook drummer, drummer bespeelt ook vazen, violist is ook gitarist en ook accordeonist en drummer stelt ook verlegen, doch indrukwekkend en aanstekelijk diepvolle Arabische gezangen tentoon. Ben Crabbé moest vanuit het publiek met lede ogen toezien hoe hij als België's beruchtste trommelaar vlotjes naar het achterplan werd geschoven.

De teksten van de ideale man  blijven herkenbaar, dagelijks, vernuftig, speels, vrolijk, maar ook ontroerend, mooi en menselijk. Bart Peeters is de ideale man voor die ideale teksten in een ideale show. De reprise van enkele trucjes van vorig jaar zie ik door de vingers. Ik kan er niet genoeg van krijgen. Ik verdenk hem van subliminale invloed op mijn gemoed en hersenen.


Het is toegestaan op de links te klikken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...