donderdag 20 mei 2010

Naïef of puur? Puur!

Koop je iets in dit land, in deze tijden, dan heb je de bank nodig. Ja, je zou kunnen zeggen: om ze te overvallen. Nee, het ligt iets anders: ze moeten je geld lenen zodat je je stulpje kan kopen en je je baksteen in je maag kan verzilveren.

De banken, ze zijn niet mijn beste vrienden. Ik koester een aangeboren wantrouwen voor geld, banken, verzekeringen, immo-mensen, pastoors, huisbazen, personeelsdiensten ... Ik heb dan ook veel moeite gestoken in het vinden van een bankkantoor waar ik me redelijk goed bijvoelde: check, gevonden.

Voor dat verzilveren van die baksteen ben ik daar dan ook eens gepasseerd. Bleek dat ze daar niet zoveel te bieden hadden. "Maar Jos, ik ben al jaren klant, heb al mijn verzekeringen hier, doe dit, lach naar daar, zeg hallo, ben fan van jullie..." Nope, dat werd het tarief en niets lager. Jep, ze hebben me goed uitgelegd wat een lening precies inhoudt en de hele bataklan errond.

Toch een gepolst bij een concurrent, met al mijn wapens in de aanslag, en zelfs via de telefoondraad kreeg ik een tarief dat 0,21 % lager lag dan bij mijn ouwegetrouwe bank. En jaja, er bleek dan ook nog eens nòg een kantoor te bestaan met bankmensen die erg vriendelijk en joviaal waren. Wauw! Wat nu gedaan?

Terug naar de ouwegetrouwen. Of ze echt niet lager konden, want kijk wat ik nu zomaar heb gekregen?! Mmm, daar wilden ze toch nog eens over denken... En opnieuw heel vriendelijk en open dat ze zijn.

En nu, nu moet ik gaan kiezen. Niet alleen het geld is belangrijk, ook de dienstverlening, openheid en "betrouwbaarheid". Ze hebben het beide. Eén wordt er "teleurgesteld", want bij één zal al die moeite niet lonen. Ik voel me daar niet zo lekker bij, want ik vind het fantastisch als ik zo geholpen wordt, zoals je eigenlijk altijd geholpen zou moeten worden. Sommigen verwijten me daarin naïviteit. Cynici noem ik dat. Want het is niet naïef, het is gewoon puur zijn.

2 opmerkingen:

  1. ge koopt een huis???? waar???? wat,???

    verder
    * wij hebben ook niet geleend bij de oude getrouwe bank, maar bij de bank die ik al voor de vzw gebruikte. de oude getrouwe bank bood ons een schuldsaldo aan die écht in de zak zetterij was. qua rentetarief waren ze uiteindelijk (na tegenbod andere bank) wél wat gezakt

    * bij immotheker gepasseerd. pffft. interessant om wat uitleg te krijgen, maar die mensen luisterden niet. ze bléééven maar hammeren op hun variabele terwijl wij gezegd hadden dat we dat absoluut niet wilden, en aangezien we wat een moeilijk geval waren (een pas gestarte zelfstandigen) moesten ze voor hun papieren dossier een hoop waarborgen en garanties hebben waar géén enkele bank die we zelf gepasseerd zijn naar vroeg

    vééél succes ermee. ik vond het ook vreselijk en er kruipt gigantisch veel tijd in. vergeet NIET de vs in brandverzekering en svv etc mee in rekening te nemen.

    Hannelore

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...