woensdag 3 maart 2010

De dure slaap van de Rode Duivels

De trein schokt voort en ik lees rustig de krant. Tot mijn wenkbrauwen een automatische fronsbeweging maken, mijn hartslag enigszins zachtjes toeneemt en ik dan een lach - een "uitlach" - niet kan onderdrukken wanneer ik op pagina 9 aanbeland.

Daar staat te lezen dat onze nationale schaamte in zowat het duurste en meest exclusieve hotel van ons land zal overnachten tijdens de voorbereiding op 's elftal oefeninterland tegen Kroatië. Laagste prijs per kamer, per persoon is € 250! Aangezien meneer Advocaat het nodig acht om deze sterke theateracteurs die tegen een bal trappen apart te dromen te leggen, loopt het kostenplaatje al snel op. En gelukkig, maar ook wenkbrauwfronsend, brengt dit de voetbalschatkist niet in het gedrang.

Voetbal: ok, 't is amusement. 't Is een sport. Maar de geldstromen die in het voetbal rondgaan, zijn toch lichtelijk buiten proportie. Ik begrijp echt waar niet waarom die lui zo'n astronomische bedragen, zo'n dure luxe moeten verdienen. Het is een kapitalistisch onevenwicht waar ik niet van hou.

Verder, reden van deze luxetrip: Het voorziene spelershotel aan het nieuwe oefencomplex in Tubeke raakt niet af omdat de financieringsmaatschappij op de fles ging. En volgens de CEO van de Nationale Voetbalbond (remember de Bond die er niet enkele jaren geleden niet in slaagde om een oefenmatch tegen Italië te organiseren, toch één van de core businesses van die Bond)"zijn de hotels in de omgeving van Tubeke niet geschikt voor de nationale ploeg".

Wenkbrauwfronsend en cynisch lachend. Ok, ik geef toe, ik volg het Belgische voetbalgebeuren slechts langs de kantlijn. Te saai, te veel idioten die zichzelf onterecht onnoemelijk belangrijk vinden op een vierkante meter. Maar ik lees wel de krant, als ik tijd heb. Voor zover ik weet zijn de prestaties van dat in naam zo vurige, maar in realiteit zo platte nationale elftal amper matig te noemen. Geen victoriegeschal, niet veel toeters en bellen. Waarom, oh waarom, zou een eenvoudiger hotel dan niet geschikt zijn voor de nationale ploeg. Bovendien de nationale ploeg van het land in het noordelijk halfrond waar bescheidenheid desnoods met een infuus zal worden ingespoten. Zijn voetballers daarvan uitgesloten?

Dan vraag ik me af: waar zijn die mee bezig?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...