dinsdag 9 maart 2010

Culinair winkelparadijs

In een land waarvan de rest van de het oude continent zegt dat er gekookt wordt, maar geen sprake is van kookkunst, is supermarktshoppen toch een - mijns inziens - culinaire belevenis. Zo ondervond ik gisteren - en al meermaals - in de Londonse department stores.

's Zomers was het Fortnum&Mason op Piccadilly, nu was het Waitrose. Deze foodhall is te vinden in de kelderverdieping van de ontzettend grote department store van John Lewis op Oxford Street. En Engelsen zijn dan wel meer bekend om hun bolhoeden, dan om hun kookkunsten, de supermarkt puilt uit van vreemde sauzen, leuke flesjes, exotisch fruit, wijnen à volonté, een resem bakkerijproducten, prachtig eenvoudig product design, een uitgebreid assortiment Engelse kazen, ingrediënten uit de Oosterse, Arabische, Indische, Zuid-Amerikaanse en een beetje uit de Engelse keuken ... Als ik te lang doorga, krijg ik te veel honger. Onthou gewoon dit: het was een paradijs voor mij! Met een rekening van net geen 13 £ heb ik me toch flink ingehouden, nee?

Iets wat ik en we zondag niet hebben gedaan: drie tentoonstellingen gingen er door. Henri Moore kon me met zijn vrouwelijke beeldhouwwerken niet zo bekoren, Chris Ofili - aka de olifanten-drollen-en-glitterman - deed een glimlach rond mijn mond verschijnen en maakte zeker wat los en ene Armeense Gorky was voor mij een aangename verrassing, hoewel hij zijn liefde voor Picasso en Miró zeker niet verstopte in zijn doeken.

London, een bruisende aparte stad die steeds weer nieuwe dingen op een plateau presenteert. Daar waar Parijs een ingehouden stijl heeft, Rome vol passie voor eten en schoonheid leeft, drijft London op individualistische zottigheid. Je hebt er de klassieke English style, maar ook de "doe waar je zin in hebt"-mentaliteit. Ik ben nog niet in een andere stad geweest waar niemand vreemd opkijkt als je al 14-jarige met een enorme ronde blonde krullenpruik met een rode zonnebril in, knalrode gelakte centimetershoge drag queen shoes en een ultrakort jeansshortje door de tube flaneert. London dus.

1 opmerking:

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...