zaterdag 14 november 2009

Wat te doen met een verse venkel?

Een venkel belandt niet zo vaak in mijn koelkast. Het is me een groente op onbekend terrein. Ik ken de anijsachtige smaak van de zilveren bolletjes uit mijn kindertijd, of van de kannetjes pastis die telkens hervuld werden op een Zuid-Frans terras, of van de in Ricard geflambeerde rivierkreeftjes op een gezellig, romantisch winteretentje of van de venkel in mijn favoriete Napolitaanse pasta... Maar daar stopt het zo'n beetje.

En nu lag er een kersverse, net uit de grond gesnokte, smalle venkelknol te wachten op mijn keukenmes.

En daar ineens las ik een opsomming van groenten en ingrediënten allerhande, waaronder venkel. Mijn kleine radars trokken elkaar in werking... En daar was het: gegrilde steak met een saus van gorgonzola en venkel, vergezeld van poefpatatjes en gestoofde witloofbootjes rustend op een bedje van rucola. Een zachte Argentijnse rode werkte het geheel af. Jammie!!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...