dinsdag 17 november 2009

Check en dubbelcheck

"Koninging Fabiola zou gisteren overleden zijn. Ze zou gestorven zijn bij de aankondiging van de scheiding van Laurent en Claire." Die telex lag gisteren te blinken op kranten-, tv en radioredacties overal te lande. Bron: de I Have News- afdeling van Belga, ons nationale persagentschap.

IHN is een nieuw systeem van Belga dat doet aan nieuwsgaring, via de gewone burger, via ons. Vtm heeft zijn sms-kanaal, Het Laatste Nieuws heeft zijn verkort nummer voor burgers met nieuws en nu heeft ook Belga de deur naar jij en ik opengezet. Bedoeling is om met dit systeem tips te verzamelen. Dat is ook gebeurd: Jos Joskens - wie verzint nu zoiets? - had een gouden tip over Fabiola. Alleen zijn ze bij Belga vergeten dat ons land volloopt van de flauwe grappenmakers en dat het dus nodig is de berichten te filteren en te checken als het de bedoeling is correct en volledig nieuws te verspreiden.

Zo'n tien jaar geleden ging er geen weekdag aan me voorbij waarbij er niet gehamerd werd op de basisprincipes der journaille van "Woord en Wederwoord", "Check en Dubbelcheck". Er werd de hele lesweek amper een andere zin uitgesproken. Aanvankelijk dacht ik dat ze daar in het eerste jaar van de opleiding Communicatie & Journalistiek maar weinig kaas hadden gegeten van communicatie en dieptejournalistiek, maar in nog geen nanoseconde begreep ik dat "Woord en Wederwoord" en "Check en Dubbelcheck" onontbeerlijk zijn in goede en correcte journalistiek. En dat alle rest daarna komt. Concreet: in jaar 2 en 3.

Als zo'n vijftiental docenten dat dag in dag uit herhalen moet er wel iets van aan zijn. Of ben ik nu te gezagstrouw, te onrebels, te schools? Maar ik geloof het zelf ook. Ik geloof niet dat de redactie van Belga nooit deze mantra's heeft aanhoord, hoewel deze flater het tegendeel doet vermoeden.

Mag ik dan nu ook zonder meer verspreiden, aan kranten laten weten, overal te lande publiceren dat prins Philippe een hormonenbehandeling aan het ondergaan is om zijn vrouwelijke kant meer tot uiting te brengen ("nog meer", hoor ik u denken, "ja, nog meer"), of dat Al Qaida met een ULM een aanslag heeft proberen te plegen op de boerentoren in Antwerpen (ze hadden genoeg van die Antwerpse arrogantie), of dat ondergetekende volgende week de eed zal afleggen als eerste minister?! Alle nieuwstips zijn welkom!

2 opmerkingen:

  1. Even reageren...

    Belga is behoorlijk geschokt door hetgeen er gebeurd is... En wat nog het ergste van al is, is het feit dat de Belga-journalisten zelf nu de kop van jut zijn, terwijl zij er ABSOLUUT niets aan kunnen doen. De hele 'Ihavenews'-campagne is opgesteld zonder het medeweten van de redactie, maar wel door de marketingafdeling en management. Er is op geen enkel moment feedback gevraagd aan de redactie. Dat er geen enkele filter op de berichten staat die 'Jan met de Pet' kan doorsturen, vindt de redactie dan ook te gek voor woorden... Ook het bewuste Fabiola-bericht heeft de redactie op geen enkel moment op de telexen zien verschijnen. Toen alle klanten (kranten, radio's, tv-zenders) plots allemaal begonnen bellen, wisten de journalisten absoluut niet wat er gaande was...

    Net daarom is het nu dan ook bijzonder jammer dat de Belga-journalisten zelf geviseerd worden.

    Groet,
    een uw welbekende vriend :-)

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ciao amico mio!

    Bedankt voor de verhelderende reactie! Ik denk dat dit het wederwoord is. ;)

    Mijn bedoeling van deze blogpost was vooral het aankaarten van de grondbeginselsen der journalistiek die wel eens vergeten lijken te worden door bepaalde personen, managers, uitgevers, ...

    Mag ik je reactie posten als blogpost, caro amico?

    BeantwoordenVerwijderen

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...