dinsdag 8 september 2009

Als de barometer woelig heen en weer gaat en de pijl te vaak "storm in eigen wei" aanduidt, moet een mens zijn conclusies trekken. Ik belde 02 424 35 22,op zoek naar de Zon van Marrakech. Of vooral: op zoek naar ontspanning zonder daarbij de lieve medemensen op te zadelen met een extra dosis spierverstarrende ik.

't Is te vinden in de oase van Zeïn, hammam art in Tour&Taxis. Zachte tonen van Marrokaanse instrumenten lokten me de donkere ruimte binnen die geurde naar kruiden, oliën, kaarsen. Van Brussel naar Marrakech in nog geen enkele minuten. SN Brussels, eat that!

Vriendelijk namen ze me net niet bij de hand richting kleedkamer. Op mijn stuntelige vraag of ik ook mijn lingerie moest uitdoen, werd op een ietwat onbegrijpelijke toon geantwoord "ah ja, natuurlijk mevrouw, u krijgt een packing!". Iets in mij registreerde het antwoord, terwijl mijn blik onrustig wegschoot richting katoenen pakket: ik zou hier naakt rondhuppelen - niet weten wie ik allemaal tegenkom - met zo'n inimini katoenen vodje rond mijn lijf?! Ben ik de enige met curvs en centimeters? Want daarmee krijg ik dat alles niet bedekt!

Wegtrappen die idiote zorgen allerhande! Na enig wikkelwerk wandelde ik op hammam-ritme (het heeft iets met rustig, ontspannen en in het hoofd elegant) naar beneden, alwaar mijn begeleidster met de sacrale woorden "voici on rentre dans le hammam" de deur naar deze uitermate vochtige, dampige, mistige, zweterige, warme, zwoele ruimte opende. Ik zag geen steek, ik kon niet ademen ("we laten eucalyptusolie verdampen. Dat is goed voor de luchtwegen en helpt beter te ademen" -> ademen?! quoi!) en ... de mozaïeken waren prachtig, de aankleding zo mystiek.
Ik voelde me goed. De vochtige lucht en het zweet namen mijn innerlijke demonen en zagetantes mee, druppelsgewijs. Ik mocht zitten, niets doen, genieten. Ik voelde mijn spieren zuchten van verlichting, ik voelde mijn hoofd joelen van blijdschap voor dat moment. En er zou meer komen!

Een smeerbeurt met iets kleiachtigs, liggend afgespoeld worden met douchewater dat mijn huid kietelde, zacht katoen, rustige tonen uit de Atlas en de Sahara, geuren in de lucht kronkelend in mijn neus, olie, warme handen, intense bewegingen, muntthee, rust, sensuele vrouwelijkheid, ik mag zijn, ik ben.

De vrouw, de gevoelens, de vormen, dat sensuele dat in ieder schuilt, dat lichaam, die geest. 't Is het effect van het buikdansen, maar dan kalmer.


P.S. Marrakech -> Brussel, ook slechts enkele minuten. Maar een lange weg ... op high heels, na een geoliede massage van o.a. voeten. Oui, oui ça n'a pas fait du bien.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...