donderdag 13 maart 2008

De bànken (vergeet het Antwerps accent niet!)

Eén van mijn favoriete filmscènes toont Stanny Crets en Peter Van Den Begin samen - apestoned - in een bubblebad. Ik vind die twee hilarisch samen en het sappige accent maakt het plaatje af. Maar belangrijker: ze haalden de essentie aan: naast potgrond was dat de stelling "De bànken. De bànken zen (nee, geen typfout) de schuld van alles".

Die stelling wordt meer dan levendig gehouden door de studies die ik op het werk tegenkom. Ondanks dat zette ik om half negen wel voet binnen bij mijn bank voor een gesprek over verzekeringen: ik moet mijn toekomstige vierwieler verzekeren, dan moet ik mij verzekeren in die vierwieler in binnen- en buitenland, daarnaast moet ik mijn bed en koelkast ook verzekeren en blijkbaar is het aan te raden dat ik ook "situaties" rondom mij moet verzekeren zodat ik mensen die mijn bloempot op hun hoofd krijgen niet levenslang van hoofdwindels moet voorzien. Maar daar stopt het niet. Ik moet immers ook al denken wat ik binnen 40 (!) jaar van kapitaal ter beschikking wil nemen. En dat terwijl ik leer te leven van dag tot dag! Niet eenvoudig.

Gelukkig kon ik rekenen op de hulp van Bart. Bart had de film "Alles moet weg" met bovenstaande scène niet gezien, want Bart stelde zijn kennis volledig en gemotiveerd ten dienste van de bànk! Gelukkig voor mij, want zo bleek dat Bart wel meer onwetende, naïeve kippen heeft moeten bijstaan in zijn leven.

Met engelengeduld, de meest bizarre voorbeelden, beeldspraak, vergelijkingen, kladjes, grappen en grollen (jaja, het kan blijkbaar toch bij de bànk) loodste hij me vakkundig door al de producten. En belangrijker: wist me zelfs te overtuigen en bovenstaande stelling te doen vergeten. Ja, beste mensen: ik ga mijn geld stoppen in iets dat de schuld is van alles! Is er een duidelijker voorbeeld van "a blond moment"?



Als beloning voor mijn vertrouwen kreeg ik een doos vol luxechocolaatjes samengesteld door sterrenchefs van overal op onze ronde, tot nu toe nog blauwe, planeet. Je kan een chocofiel niet blijer maken! Die vreugde voelde ik even verzwakken toen we aandelenportefeuilles (ja, ik ben natuurlijk blond, maar heb toch iets in mijn mars!) aan het bekijken waren: investeringen in Shell, landen zoals China die in de top staan van het aantal executies en landen die mensenrechten met de regelmaat van de klok schenden... Ze liggen inderdaad ergens aan de basis. Ik kon niet gelukkiger zijn dat ik geen geld had!

1 opmerking:

You make me happy: bedankt voor je comment!

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...